Van congres naar feestelijke avond op het strand • Van Vredespaleis naar bosrijk Landgoed • Elke dag een andere toonaangevende locatie • Dag 2 in het Vredespaleis • 340 deelnemers uit 35 landen • Levendige energie en diepe verbondenheid • Vliegwiel | het jubileum heeft 18 nieuwe affiliates voortgebracht • 14x muzikale optredens, exposities en kunst • 75% van de bezoekers was internationaal • Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling
Opdracht
Tot op de dag van vandaag is het Earth Charter (sinds 2000) nog steeds van kracht, misschien nog wel meer dan ooit. Het Earth Charter, in Nederland Handvest van de Aarde, is een internationaal document dat via een breed en open samenwerkingsproces wereldwijd tot stand is gekomen en waarin fundamentele waarden en principes zijn vastgelegd voor een rechtvaardige, duurzame en vreedzame samenleving. Het hoofdkantoor van deze organisatie zit in Costa Rica en de movement met de visie: “Turning conscience into Action for a Thriving Earth” is wereldwijd vertegenwoordigd, zo ook in Nederland! In 2025 bestond het Earth Charter 25 jaar, reden voor een groot jubileum. Uiteraard ook met een doelstelling, namelijk: een vliegwiel zijn voor het aanboren van nieuwe (jonge) change-makers, meer betrokkenheid en stimuleren van initiatieven die leiden tot een betere wereld. Intern is een EC+25 projectteam samengesteld met daarna de vraag aan Grand Canyon Events om als specialist alle wensen, vele facetten en doelstellingen tot uitvoering te laten komen in een uitzonderlijk driedaags event met vele internationale gasten op Nederlandse bodem.
Quotes
“Grand Canyon Events is part of the Earth Charter history” – Mirian Vilela executive director of Earth Charter International
“Wij als projectteam kunnen toch wel zonder organisatiebureau?” waarop Alide Roerink (links op de foto) – Earth Charter Nederland antwoord gaf “Zonder Grand Canyon Events stap ik niet in…”
Uitwerking
Vier bijzondere dagen op vijf toonaangevende locaties, inclusief plenaire- en parallelle sessies.
Denk in het nu aan morgen als je alles voor iedereen goed verzorgd wil hebben.
Het is niet alleen onderstaand programma. Maar denk ook aan voorbereidingswerkzaamheden rondom communicatie en de bijbehorende uitingen hiervoor, bijdragen aan de inhoud en het concept, registratie deelnemers, contacten en controle leveranciers en locaties, continue services backoffice, ondersteuning visumaanvragen, bijhouden en monitoren projectbegroting. En tijdens het event: ontvangst en zorg dragen voor gasten, registratiebalie beheren, op- en afbouw diverse exposities, monitoren catering, anticiperen op actualiteiten en weers- en temperatuurvoorspellingen. Nazorg: flight-service, afbouw locaties en exposities, resultaat verwerken en natuurlijk: met elkaar genieten van het verbluffende resultaat!
"We hoeven jullie niet te vertellen wat dit met ons evenementenhart deed”
Bekijk hier het volledige driedaagse programma in look ’n feel EC+25.
Eventdagen in het kort:
- Day zero | Sponsordiner
Voor een selectief gezelschap is er een sponsordiner georganiseerd bij Oscar’s in Scheveningen. - Dag 1 | Bilderberg Europahotel & Beachclub WOW Scheveningen
Congresdag in het Bilderberg Europa hotel in Scheveningen waarbij gestart werd met informele meetings en meet ’n greets in de ochtend. De registratie startte om 13.00 uur gevolgd door het plenaire gedeelte. In de middag konden deelnemers een keuze maken uit een van de vier parallelle sessies, de middag werd afgesloten met een plenair stuk. Met elkaar liep men en onder begeleiding van eventmedewerkers naar Beachclub WOW. Een muzikaal optreden, vele gesprekken, een flashmob en een heerlijk vegetarisch buffet zorgde voor een magische avond samen met elkaar. - Dag 2 | Vredepaleis, Den Haag
Een volledige dag in het Vredespaleis. Om 8.45 uur werden de gasten verwacht bij de security, waar men doorheen moest omdat het Vredespaleis zich op internationaal grondgebied bevindt. Uiteraard kon men vlot door naar de lobby om elkaar te ontmoeten onder het genot van een warme drank. Naast een opening en afsluiting van de dag werden bezoekers meegenomen aan de hand van de vier pijlers van het Earth Charter. Een inspirerende dag met toonaangevende sprekers, waarbij veel interactieve onderdelen zorgden voor luchtigheid gedurende de plenaire zitting. De gehele dag door kon men genieten van een drietal (actieve) exposities. Een groepsfoto van deze internationale doelgroep voor het Vredespaleis mocht niet ontbreken, juist ook omdat deze mensen zich inzetten voor vrede en een betere wereld. Men kon hierna genieten van een walking diner met achtergrondmuziek van een jazzband. - Dag 3 | Landgoed Zonheuvel, Doorn
Van de kustlijn naar het Vredespaleis door naar een bosrijke omgeving op een landgoed. Met bussen werden de internationale gasten vervoerd naar Landgoed Zonheuvel voor een meer festivalachtige setting. Alle deelnemers kwamen samen om 10.00 uur, de ochtend stond in het teken van plenaire gedeelte gevolgd door een warme lunch. Men kon hierna kiezen voor één van de vier parallelle ‘tracks’. De dag werd sfeervol afgesloten in het amfitheater midden tussen de bomen en vogelgeluiden. Conclusies werden gedeeld, er heerste veel dankbaarheid en vele mooie woorden en hoop voerde de boventoon. Dit alles ook onder begeleiding van een muzikaal optreden en hiermee was de closingsessie een feit.
Resultaat
Vier geweldige dagen met een bijzonder mooi en blij gezelschap, levendige energie, diepe verbondenheid en verbluffende diversiteit van de betrokken locaties. Tijdens dag 1 al, zijn er 18 contracten ondertekend waarin nieuwe bedrijven zich conformeren aan het Earth Charter. Visie en details van het Earth Charter waren continue zichtbaar. +25 was een prachtige viering en een groots vliegwiel. De stem van de jongere generatie was positief aanwezig met respect voor eerdere generaties. Vele ideeën en initiatieven werden gedeeld waardoor verbinding en betrokkenheid centraal kwam te staan. Men vond en zag elkaar. Op naar +30 én op naar een betere harmonieuze wereld!
Even de sfeer proeven?
Bekijk hier de laatste mailing naar alle participanten, de samenvatting en de gecreëerde documentary tijdens het event:
Hier draaien we onze hand niet voor om:
- Schrijven en vormgeven van wervende nieuwsbrieven en opzetten registratiesysteem voor deelnemers
- Laveren tussen projectgroep NL EC+25 en wensen vanuit EC International
- Anticiperen op spontane wensen
- Het presenteren van het kunstwerk Guernica de la Ecología – met een afmeting van 3,50 bij 7,50 meter
- Na een plenaire dag alle deelnemers voor het Vredespaleis op een groepsfoto krijgen tussen de regen- en onweersbuien door. Niet is zo veranderlijk als het Nederlandse weer…
- 7 muzikale optredens, 92 sprekers, groep Young-leaders, 1 reporting team, spirituele aandacht
- Coördinatie fotograaf, fimploeg en andere media contacten
- Time-keeping bleek een van de grootste uitdagingen vanwege ieders passie en door culturele verschillen
- Een flashmob met 150 personen op het strand, als ondersteuning van een boomplantceremonie
- Verwachtte aantal personen op dag 1 ruim boven verwachting door het aanbod van een passe-partout ticket
- Internationale groep met de tram begeleiden naar het Vredespaleis – the typical dutch way, maar ook zorgen dat men voor dag 3 op tijd in de bus zat richting Landgoed Zonheuvel
- Airport service voor oudere grandmother uit de Maori inheems volk.